Om een (land)bouwvoertuig te kunnen registreren, is een chassisnummer oftewel voertuigidentificatienummer (VIN) nodig. Zonder VIN, geen registratie. Is de registratie voor het (land)bouwvoertuig nog niet geregeld, omdat het geen chassisnummer heeft? De voertuigeigenaar moet nog dit jaar een afspraak maken voor een identiteitsonderzoek en de inslag van het VIN en bespaart daarmee minimaal 120 euro.
Op locatie
In samenwerking met branchepartijen LTO en Cumela gaat de RDW VIN-inslagdagen op de RDW-keuringsstations en op centrale locaties organiseren. Samen met deze branchepartijen kiest de RDW een aantal centraal gelegen locaties waar zogenaamde ‘tijdelijke keuringsstations’ komen. Deze locaties zijn zo veel mogelijk in de buurt van de meeste aanvragers. Zo hoef men met een langzaam rijdend voertuig niet helemaal naar het reguliere RDW-keuringsstation te rijden. In sommige delen van Nederland liggen de keuringsstations niet naast de deur.
Einde online registratie nadert
Op 31 december 2021 eindigt de mogelijkheid om je (land)bouwvoertuig online te laten registreren voor € 18,-. Vanaf 1 januari 2022 betaalt men niet alleen voor de registratie, maar ook voor een keuring van het voertuig. Hierdoor lopen de kosten op tot zo’n € 140,- per voertuig, mits er een goedkeuringscertificaat bij het voertuig aanwezig is. Bij bestaande (land)bouwvoertuigen zonder een goedkeuringscertificaat bedragen deze kosten ruim € 230,-.
Regel de inslag nu
Door nog in december een aanvraag in te dienen voor een identiteitsonderzoek, VIN-inslag en registratie van het (land)bouwvoertuig is de voertuigeigenaar goedkoper uit. Die betaalt dan nog steeds het lage registratietarief van € 18,-. Wel komen de kosten van het identiteitsonderzoek en de VIN-inslag hier nog bij. Bij VIN-inslag hoort altijd een identiteitsonderzoek, hiermee stelt de RDW vast of het VIN inderdaad bij het voertuig hoort. In totaal bedragen de kosten van identificatie, VIN-inslag VIN en registratie € 107,-. De kosten zijn dan nog steeds hetzelfde als wanneer de inslag in 2021 zou zijn gedaan.
Hoe het werkt
De aanvraag voor het identiteitsonderzoek en het inslaan van het VIN gaat via het aanvraagformulier. Hierna volgt vaak een telefonische afstemming. Als daaruit blijkt dat het voertuig inderdaad geen VIN heeft, maakt de RDW gelijk een afspraak op een locatie in de buurt voor een identiteitsonderzoek en om een VIN in te slaan. Daar kan men ook meteen de registratie van het voertuig regelen. Vanwege het grote aantal aanvragen plant de RDW deze werkzaamheden voor 2022 in.
Goed om te weten
De eerste prioriteit ligt bij de landbouwtrekkers en mobiele machines, omdat deze zonder registratie in 2022 niet meer de openbare weg op mogen. De aanhangwagens en ander getrokken materieel zonder registratie mogen dat wel, mits daarmee niet harder wordt gereden dan 25 km/u.
Benieuwd naar hoe ver anderen zijn met de registratie? Bekijk dan hieronder de video waarin Rob Mulder samen met Richard Henstra van de RDW een bezoek brengt aan akkerbouwer Arjan Bos in Oldehove.