Tijdens de conferentie van Greenport NHN in de Broeker Veiling in Broek op Langedijk werden vier genomineerde cases gepresenteerd aan een vakjury en genodigden. Na rijp beraad koos de jury de winnaar: de case Korte Keten Knolselderij. Het team hanteert de veelzeggende slogan: ‘Meer mensen blij met Teds knolselderij’. En dat zijn geen loze woorden.
Net als veel andere telers heeft Vaalburg vof/Boer Ted in Zuidschermer, een grote teler van knolselderij, te maken met zogeheten b-keuzes: producten die door een schoonheidsfoutje net niet voldoen aan de hoge supermarkteisen en daarom laagwaardig worden afgevoerd. Dit terwijl de trend onder consumenten is om meer groenten en minder vlees te consumeren.
Het winnende team kwam met het idee om verspilling tegen te gaan en consumenten te stimuleren om vaker knolselderij te eten, door b-keuze knolselderij kant-en-klaar te gaan aanbieden: gewassen, geschild en gesneden in blokjes, plakken of julienne. “Makkelijk voor de consument èn uiterst duurzaam. We gaan verspilling tegen en kunnen de schillen lokaal composteren. Ook vergroten we het aantal de toepassingsmogelijkheden, want het gewas is om te toveren tot vele mooie gerechten, zoals knolselderij-kebab, -kibbeling of -shoarma,” verklaart Nicoline Vaalburg, mede-eigenaar van Vaalburg vof/Boer Ted.
Het winnende team – naast Nicoline bestaande uit studenten Fleur Dekker (Vonk), Jasper van der Hout (Vonk) en Swen Dekker (Van Hall Larenstein) – kreeg tijdens de Greenport NHN conferentie een checque uitgereikt ter waarde van 5.000 euro om het idee verder uit te werken. Nicoline Vaalburg: “Wij willen het bedrag gebruiken om advies in te kopen voor het verpakken en vermarkten van ons product. In dat laatste zien we veel kansen, want de knolselderij kun je op veel manieren bereiden én is supergezond.”
De overige genomineerde projecten
Naast Korte Keten Knolselderij waren er nog drie teams die een winnende bijdrage hebben geleverd aan regionale voedseloplossingen. De vier genomineerde teams ontvangen allemaal een lidmaatschap Food Forward Community en deelname aan een Idea Refinementsessie. Hieronder de teams met hun ideeën:
Aan Tafel: Dit team wil jonge stierkalfjes lokaal groot brengen, in plaats van op een kalvermesterij. De ondernemer kiest voor dierenwelzijn, consumenten genieten van een mooi stukje lokaal vlees en voor overheden en natuurorganisaties ontstaat een nieuwe manier van natuurbeheer. Kijk hier de video.
Wat Eet jij Vandaag?: Dit team lanceerde het idee voor de gratis seizoenskrant Van ‘t Land op ‘t Bord. Deze uitgave moet laten zien wat er in de regio speelt als het gaat om de voedselproductie. Het team wil de krant koppelen aan een online community die allerlei informatie aanreikt. Kijk hier de video.
Red en Proef de Buitenbeentjes: Dit team wil verspilling tegengaan van duurzaam geteelde klasse 2 appels en peren. Dit onder meer met een educatief programma voor basisscholen. Kijk hier de video.
Het programma Rabo Food Forward wordt georganiseerd door heel Nederland en heeft als doel een nationale beweging te starten naar een duurzame toekomst van ons voedsel. Rabobank doet in 14 regio’s onderzoek naar de kansen en bedreigingen in de Food & Agri-sector en jaagt initiatieven aan die duurzame oplossingen en innovaties zijn voor het voedselvraagstuk van morgen. Dit kun je niet individueel oplossen en daarom brengt de bank de hele voedselketen samen. Van boer tot bord: ondernemers, consumenten, partners en opiniemakers.
Meer weten? Kijk op Rabo Food Forward Track (rabobank.com).