Leden van Cultuurgroep Rozen brachten bezoek aan Boskoop

Vrijdagmiddag 16 september jl. was de Cultuurgroep voor Rozen en Rozenonderstammen onder Anthos-secretariaat te gast bij Boot & Dart Boomkwekerijen op de locatie in Boskoop. Daar kregen de 24 aanwezigen inzicht in het veredelings- en selectieprogramma van heesterrozen op eigen wortel. Op de middag kwam ook de voortgang van de promotieactiviteiten aan de orde. Tevens bezocht de Cultuurgroep het rosarium.

 

Startpunt van de ledenbijeenkomst was het rosarium Boskoop, waar Simon de Jong een toelichting gaf. Simon de Jong is voorzitter van de Stichting tot Behoud van Rosarium Boskoop. Toen dit in 1933 aangelegde rosarium een aantal jaren geleden dreigde te verdwijnen, is de stichting nieuw leven ingeblazen. Door verschillende partijen te betrekken, waaronder de gemeente en de Cultuurgroep, is het rosarium behouden. Het is één van de locaties waar keuringen voor Excellence Roses plaatsvinden.

 

Uniek

Bij Boot & Dart Boomkwekerijen gaven selecteur en sortimentsdeskundige Ronald Houtman en veredelaars Margareth Hop en Kees Jan Kraan een rondleiding over de proefvelden, de kraamkamers van de heesterrozen op eigen wortel. Ze vertelden dat Boot & Dart bij de veredeling met De Ruiter Innovations samenwerkt, waar de kruisingen plaatsvinden. De veredeling van rozen startte in de jaren ’90 en maakt nu zo’n 60% van het totale veredelingsprogramma uit. Houtman vertelde dat het unieke hieraan is dat de veredeling van rozen volledig op de openbaar groen markt is gericht. “Sterk en gezond is het eerste selectiecriterium, dan pas de sierwaarde. Ook mogen de rozen niet te hoog worden en moeten ze goed bodembedekkend zijn”, aldus Houtman. Na kruisen volgen verschillende selectiestappen. Voor introductie van een nieuw ras is minimaal tussen de 7 en 10 jaar tijd nodig. Per jaar volgt gemiddeld één introductie uit de oorspronkelijk 1.500 tot 2.000 zaailingen. Kraan: “Het is het mooiste werk dat er is. Elke keer is het weer spannend wat er uit een kruising komt en hoe deze zich verder ontwikkelt.”

 

Roses4Gardens

Anne Verdoes van iBulb gaf op de middag een toelichting op de promotieactiviteiten van Roses4Gardens, dat het derde jaar in is gegaan. Het doel van de activiteiten is de toepassing en verkoop van buitenrozen in binnen- en buiteland jaarrond stimuleren. Anne vertelde dat de website Roses4Gardens, die in vier taalversies beschikbaar is, continu op basis van zoekwoordenonderzoek wordt geoptimaliseerd. Het aantal bezoekers blijft stijgen. De persberichten zijn door websites, kranten en (vak)tijdschriften opgepakt, wat veel free publicity opleverde. Ook zijn afgelopen seizoen weer nieuwe rozenbeelden aan de beeldbank toegevoegd, waaronder stap voor stap rozen planten. De sociale media, Facebook en Pinterest, worden voortgezet.

 

De Cultuurgroep Rozen en Rozenonderstammen is een zelfstandige Vereniging. Het secretariaat is begin 2016 bij Royal Anthos ondergebracht. Geïnteresseerden in deelname aan de Cultuurgroep of Promotie Rozen kunnen een mail sturen aan [email protected] voor meer informatie.