VHG Ledenraad benoemt nieuw (interim-)bestuur

Tijdens een extra ingelaste vergadering heeft de VHG Ledenraad woensdag 22 december zes kandidaten benoemd tot lid van het VHG-bestuur. Dit bestuur zal per 1 januari 2022 fungeren als interim-bestuur met de opdracht verder te bouwen aan een sterke vereniging. Een vereniging waarin alle ledengroepen zich thuis voelen en kunnen rekenen op passende dienstverlening. Daarnaast is de Ledenraad akkoord gegaan met het inrichten van een tijdelijke adviesraad van personen die het bestuur op een aantal belangrijke thema’s gaan ondersteunen.

De volgende ondernemers zijn benoemd tot lid van het algemeen bestuur van VHG:

  • Bas Gijsbers, GROEN element B.V., TUIN element B.V. BOOM element B.V. uit Afferden
  • John Koomen, John Koomen Tuinen uit Wognum
  • Thijs Magielse, Thijs Magielse Tuinen uit Beesd
  • Marcel Muskens, Hoveniersbedrijf De Langstraat uit Elshout
  • Douwe Snoek, Snoek Puur Groen uit Grou
  • Menno Weverling, Weverling Groenproviders uit Monster


John Koomen zal in het bestuur de rol van vicevoorzitter invullen. Hij zal tijdens de afwezigheid van voorzitter Egbert Roozen (ziekte) zorgen voor de continuïteit.

Opdracht
Het is de bedoeling dat dit bestuur de rust en het vertrouwen binnen de vereniging weer terugbrengt. Ook zal dit bestuur de koers verder uitwerken die het vorige bestuur – dat in november opstapte – had ingezet naar een toekomstbestendige vereniging. Transparantie en openheid zijn daarbij de uitgangspunten.

Verenigingsbureau
Het bestuur zal op afstand besturen. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering ligt bij het verenigingsbureau, onder leiding van een nog aan te stellen nieuwe bureaumanager. Tijdelijk wordt deze rol ingevuld door de huidige interim-managers Nico Koppenol en Han de Groot.

Continuïteit
De leden zijn formeel benoemd voor de normale bestuurstermijn van vier jaar, maar willen wanneer de tijdelijke opdracht succesvol is opgepakt, geleidelijk het stokje weer overdragen aan een meer regulier bestuur. Continuïteit staat in en na deze interim-periode centraal.

Tijdelijke adviesraad
Om goed gebruik te maken van de aanwezige kennis op diverse dossiers, wordt een tijdelijke adviesraad ingesteld. Deze dient het komende jaar als klankbord voor het bestuur.

In de adviesraad zullen onder andere zitting nemen:

  • Wim van Ginkel en Jan Pouwelse (onderwijs)
  • Olaf Janssen (werkgeverszaken en CAO)
  • Jan van Ulst (SW-bedrijven, CROW)
  • Rien van der Spek (Elca, VNO-NCW en SME-United)
  • Ralf Vaessen (Verenigingszaken)
  • Rob Gulmans en Pieter Jan de Winter (platform Bomen)


De komende periode kan deze groep worden aangevuld met andere deskundigen. De bestaande verenigingsstructuur met rollen voor Ledenraad, Domeinen, Regio’s en Platforms blijft verder ongewijzigd.

Meer informatie
Nadere informatie kan worden verkregen bij John Koomen, vicevoorzitter VHG-bestuur op john@johnkoomen.nlof via telefoonnummer 06 – 53 44 41 30.